Foto: novologistika.com
COVID 19 vaktsiinide jaotusahel peab töötama laitmatult
Covid 19 vaktsiinide nii kiire väljatöötamine ravimifirmade ja ülikoolide teadlaste koostöös on inimkonna jaoks tohutu tähtsusega ja meedikute ning vaktsineeritavate poolt pikisilmi oodatud.
Kallihinnaliste vaktsiinide jaotusvedu üle maailma ja nende käitlemine lennujaamade terminalides ja ladudes, paneb logistikute õlgadele erilise vastutuse. Ühes lennuveo ühikus on mitukümmend tuhat kallihinnalist vaktsiinidoosi, mille puhul vaktsiini kvaliteedi halvenemine või selle kasutuskõlbmatuks muutumine pole aktsepteeritav. Erilist hoolt nõudvast vaktsiinide käitlemisest ja suurest vastutuse määrast kõneleb ka asjaolu, et enne jaotusvedudega alustamist tehtud ligikaudsete arvutuste kohaselt, peaks jaotuskulu moodustama 60–70% vaktsiini tootmise ja vaktsineerimise kogukulust.
Moderna poolt toodetavat vaktsiini tuleb transportida ja hoiustada temperatuuril –200 C, mistõttu saab seda transportida kasutuses olevate termokonteineritega ja hoiustada ravimi hulgimüüjate ladudes olemasolevates sügavkülmikutes.
Pfiser’i ja BioNTech’i vaktsiin vajab alates tootja laost kuni vaktsineerimispunktideni ultramadalat temperatuuri –700 C. Miinuskraadidega temperatuure on vaktsiinide logistikas varemgi kasutatud, kuid 70 miinuskraadi on erandlikult madal temperatuur ka külmaahelate toimimise eest vastutavatele logistikutele.
Vaktsiinide tootjad korraldavad vaktsiini jaotusahela osa tootjafirmast vaktsiini tellinud riigi lennujaamadesse väljavalitud logistikapartnerite abil. Üldjuhul kasutatakse selleks globaalses võrgustikus toimivaid kullerfirmasid nagu FedEx, UPS, DHL, TNT jms. Ameerika Ühendriikides hakkavad korraldama vaktsiinide laialivedu üle riigi kaks sealset suurt tegijat – FedEx ja UPS. Need lennuvedajad on integreerinud ekspedeerimis- ja lennujaama kaubakäitlemise operaatori toimingud oma tegevusse ja kogu veoprotsessi juhtimine alates tootja laost kuni vaktsiini kasutajani on juhitud kullerfirma poolt. See võimaldab kõige paremini kogu tarnetegevust planeerida, juhtida, jälgida ja vajadusel kiirelt tegevusse korrektuure sisse viia, kuna kõiki lennuvedude, autotranspordi ja lennujaamades kauba käitlemisega kaasnevaid võimalikke riske juhitakse tsentraalselt, lähtuvalt ettevõttes kehtestatud standardist.
Vaktsiine, mis vajavad veoprotsessis temperatuuri –200 C on võimalik vedada kasutusel olevate lennuvedude termokonteineritega. Reeglina teevad rahvusvahelised kullerteenuste osutajad ja muud lennuvedajad igapäevaselt ka termotundlike kaupade vedusid ja neil on selleks olemas termokonteinerid (Thermo-King Envirotainer jms). Termokonteinerites on võimalik hoida mitme ööpäeva jooksul stabiilset temperatuuri (vahemikus +200 kuni –20 ºC) ja neid kasutatakse enamasti farmaatsiatoodete ja biotehnoloogiliste materjalide veoks. Energiaallikateks on termokonteineri akumulaator ja lisaks kasutatakse külmutamiseks tahket süsinikdioksiidi.
Konteinereid valmistatakse eri kuju ja suurusega, neid saab tõsta kahveltõstukiga ja vedada lennuväljal dolly-idega. Konteinerid on varustatud temperatuuri mõõtmise ja registreerimise seadmetega, mis annab võimaluse saada soovitud hetkel informatsiooni veoühikus valitseva temperatuuri ja selle võimaliku muutumise kohta alates vaktsiini laadimisest konteinerisse.
Lähema poole aasta jooksul on üle maailma laialivedamist vajavate vaktsiinide kogused tohutud, seetõttu ei piisa kasutusel olevatest konteineritest ja juurde on tellitud uusi, ka senistest mitu korda mahukamaid konteinereid. Tõenäoliselt on uute konteineritega võimalik riskide maandamiseks saavutada ka senisest –200 C madalamaid temperatuure. Lennuvedajate kasutuses on nii lennuki alumise teki väiksemad konteinerid kui ka peateki konteinerid, mis mahutavad isegi kuni 50 000 vaktsiinitopsi.
Põhja-Ameerikas ja Euroopas suudavad kogu vaktsiinide jaotusveo teha eelnimetatud kullerfirmad, kuid globaalses ulatuses ei suuda kullerteenuste osutajad kõiki vedusid teha. Selleks kaasatakse tõenäoliselt rahvusvahelises ulatuses tegutsevad suured logistikakontsernid, kellel on pikaajalised kogemused suurte lennuveo mahtude ekspedeerimisel ja külmasaadetiste veol.
Vaktsiinide tootjad on teinud koos lennuveo ekspedeerijate, lennuvedajate ja kindlustusfirmadega suure eeltöö ja planeerinud osapoolte tegevuse külmaahelas, tagamaks suure tarnekindluse ja tarne täpsuse sihtlennujaamani. Tõenäoliselt hakkavad vaktsiinide hoiustamisega enne vaktsineerimispunktidele jaotamist tegelema ravimite hulgikaubandusega tegelevad firmad, kellel on olemas pikaajalised kogemused ravimite külmaahelatega.
Peamised nõuded ja eeldused vaktsiinide jaotusahela toimimiseks:
- Hoolikas tarneahela partnerite valik.
- Vajalike lennuveo termokonteinerite olemasolu, töökorras olek ja piisavus.
- Konteinerite temperatuuri mõõtmise ja registreerimise seadmete olemasolu ja korrasolek.
- Professionaalsed ja oma vastutusest teadlikud ekspedeerijad, terminalioperaatorid, veokorraldajad, autojuhid ja laotöötajad.
- Riskianalüüsi läbiviimine, riskitegurite tuvastamine, riskide hindamine ja abinõude kavandamine riskide leevendamiseks.
- Kogu veoprotsessi hoolikas ja kõikvõimalikke riske arvestav planeerimine.
- Veoahela kõigi osapoolte teadlikkus oma kohustustest ja vastutusest.
- Vastutavate töötajate instrueerimine ja ettevalmistamine enne esimese vaktsiinipartii saabumist.
- Usaldus veoahela partnerite vahel, läbipaistev ja teistele osapooltele arusaadav tegutsemine jaotusahelas, korrektne veodokumentide vormistamine ja partnerite eelteavitamine saadetise saabumisest.
seilecs prof. meedia