Koroonaviiruse mõju globaalsetele tarneahelatele
Hästi funktsioneeriva majanduse alustaladeks on toimivad materjali- ja komponenditarned, tehaste käigus hoidmiseks vajaminev tööjõud ja valmistoodete nõudlus turgudel. Ülemaailmselt leviva koroonaviiruse tõttu on hakanud tulema suuri tagasilööke eelkõige Kaug-Ida riikides (eelkõige Hiinas) materjale ja tootekomponente valmistavate tehaste osalise koormusega töötamise ja seiskumise tõttu.
Käesolevaks ajaks on selge, et viiruspuhang ei möödu ka transpordi- ja logistikasektorile mõju avaldamata. USA-s prognoositakse, et koroonaviiruse puhangu tõttu võivad USA sadamate kaubakäitlemise mahud väheneda käesoleva aasta esimeses kvartalis, võrreldes 2019 a sama perioodiga, isegi kuni 20%.
Isegi kui Hiina ettevõtetest õnnestub midagi hankida, hakkavad tarned ikkagi venima seoses piiriületuste aeglustumisega sadamates ja lennujaamades. Mitte keegi ei suuda prognoosida, millal hakkavad Hiina ettevõtted taas täie võimsusega tööle ja rahvusvaheline logistika saab taas toimida ilma suuremate tagasilöökideta. Ollakse seisukohal, et toimuval on suur mõju kogu logistikasektorile.
Kõige raskemas olukorras on OEM-id, kes kasutavad Hiinas valmistatavaid materjale ja tootekomponente. Hyundai autode koostetehased Lõuna-Koreas hakkasid hiljuti kannatama Hiinast tarnitavate tootekomponentide tarnete lakkamise tõttu. OEM-id on rajanud oma tootmised suures osas JIT tarnetele, mistõttu on kõige tundlikumad kasvõi tarnete ajutise lakkamise osas just autode koostetehased. Lean-tootmise tingimustes on autotootjate varud “õhukesed” ja õnnetuseks paikneb suur osa komponenditootjatest just Hiinas Wuhan’I ja Hubei maakondades.
Elektroonikatööstuses kasutatakse palju muldmetalle, mille peamine kaevandaja ja tarnija maailmas on Hiina. Arvutite ja muude elektroonikaseadmete tootjad kogu maailmas on tõsise probleemi ees, kuna neile tundub, et viiruspuhang on mõjutamas kõige laastavamalt just nende valdkonda. Valmistoodete tarned hilinevad tarne- ja läbimisaegade venimise ja erinevate piirangute tõttu. Paljudes ettevõtetes ei teadvustata, et ühe tehase häiretega töö võib tuua kaasa tõsised häired tehase kesklao või regiooni jaotuskeskuse töös kolme nädala jooksul.
Tehnoloogiagigandid nagu Apple, Microsoft ja Google on hakanud teadaolevalt üha enam oma riistvara toodete valmistamist viima Hiinast välja Kagu-Aasia riikidesse.
Kõige enam on kannatanud Hiina tehaste tarnete aeglustumise või katkemise tõttu maailmas kõrgtehnoloogiline tootmine, auto- ja farmaatsiatööstus. Alles praegu hakatakse USA-s mõistma, et sedavõrd suuremahuline ravimite koostisosade tarnimine Hiinast, hakkab seadma ohtu nende rahvuslikku julgeolekut.
Hiina tarnete vähenemise ja katkemise tõttu kannatab vähem kaubandussektor, kes tarnib valmistooteid. Koroonaviiruse puhangu tõttu on paljud suured jaekaubandusketid sunnitud sulgema Hiinas oma tehased ja laod. Ketid on hakanud otsima võimalusi viia oma varud üle muudes regioonides paiknevatesse ladudesse. Seejuures põrkutakse aga üha enam raskustele vedude korraldamisel.
Tarneahela- ja ostujuhid kõikjal maailmas töötavad pingsalt selle nimel, et tootmine ei katkeks materjalide puudumisel ja kaubanduses oleks kõik hädavajalik saadaval. Kui ettevõtte ostuosakonna töötajad teatavad, et neil on olemas Hiina tarnijatele alternatiivsed tarnijad kodumaal või regioonis, võivad nad olla veidi naiivsed, kuna ka need tarnijad sõltuvad ühel või teisel viisil Hiina firmade tarnetest, olgu nendeks materjalid või MRO tooted.
Ettevõtted, kes on harjunud töötama suhteliselt ühtlase nõudluse tingimustes, on praegu suuremates raskustes, võrreldes muutuva nõudlusega turgudel töötavate firmadega. Kui teha nõudluse prognoose sagedamini ja lühema aja peale, on võimalik töötada väiksemate varudega. Need firmad peaksid muutuma senisest paindlikumaks ja agiilsemaks, looma meeskondi, kes hakkaksid võtma vastu kiiresti adekvaatseid otsuseid tegutsemaks kriisi tingimustes.
Osa ettevõtetest on hakanud soetama tootmise kindlustamiseks viiruste levimise perioodil tavapärasest suuremaid varusid. Tarnijaile ollakse valmis allokatsiooni tingimustes tasuma tavapärasest kõrgemate hindadega. See omakorda raskendab tarnija ülejäänud klientide olukorda.
Paremas seisus on firmad, kes on võtnud õppust varasemast ja kellel oli varuks toimiv plaan B. Kui sa oled valmis rakendama alternatiivset plaani ja sinu konkurendid ei ole, on sul arvestatav lühiajaline konkurentsieelis. Kui peaks olema vastupidi, on kaotajaks sinu ettevõte. Juhul, kui sul tarnete varuplaan on seni puudunud, või pole seda õnnestunud kiirkorras efektiivselt rakendada, on konkurentide ees eelistatud olukorras see, kes suudab alternatiivsed tarneahelad kiiremini käivitada. Aeg on hetkel väga sobiv muude tarnekanalite testimiseks.
Paljudel suurtel tootjatel on varasemalt olemas hädaolukorra plaanid juhuks, kui tootmine peaks olema häiritud või ajutiselt katkema kas looduskatastroofi või karantiini tõttu. Taolised hädaolukorras tegutsemise plaanid näevad tavaliselt ette, kuidas peavad firma väljavalitud töötajad tegutsema, varustamaks ettevõtte suuri ja olulisi kliente muudest hankeallikatest, kuidas hakkavad töötama ülekoormusega kontserni muud tehased, kuidas muuta tööliste tööajatabeleid jms. Mahukad, sadu lehekülgi pikad tegutsemiskavad võivad olla väga põhjalikud ja detailsed.
Tehaste osalise koormusega töötamise ja seiskumise tõttu on ostujuhtide indeks (PMI) langenud Hiina tööstuses veebruarikuus paljude aastate madalaimale tasemele – 35,7. Jaanuaris oli vastav näitaja täpselt 50,0, mis ei ennustanud sedavõrd järsku langust. Võrdluseks – USA tööstussektoris oli veebruarikuu PMI 50,1, kusjuures 2019 a märtsis oli see eelmise aasta kohta rekordiline 55,3. Euroopa Komisjoni andmetel EL riikide keskmine PMI 49,2, mis on eelmise aasta märtsikuu tasemest (47,5) kõrgem.
Ostujuhtide indeks näitab tootmise ja teeninduse sektorites prevaleerivaid majanduslikke trende. Ostujuhtide indeks varustab investoreid ja ettevõtete omanikke, juhte ning analüütikuid informatsiooniga ärikeskkonnas hetkel ja lähitulevikus tõenäoliselt valitsevatest tingimustest.
www.logisticsmgmnt.com ja www.logisticsviewpoints.com artiklite põhjal
seilecs prof.meedia