Tahke süsihappegaas ja Softbox kui Pfizeri vaktsiini logistika võtmefaktorid
Veel mõni aeg tagasi ei mõelnud keegi sellele, et kuiv jää saab olema logistikas oluliseks teemaks ja tahke süsihappegaas koroonavaktsiinide (-70`C) säilitamisel nõutaval temperatuuritasemel võtmefaktoriks.
Tahket süsihappegaasi toodetakse naftasaadetiste rafineerimise kõrvalproduktina, kuna rafineerimisprotsessis vabaneb palju süsihappegaasi. Vaktsiinide ja toiduainete transpordil kasutatava kuiva jää toodetavad kogused on muutumas problemaatiliseks enamasti toornafta hinna langemisel. Üldjuhul kaasneb toornafta hinna langusega alati ka nõudluse vähenemine mootorikütuste järele, mis toob omakorda kaasa tahke süsihappegaasi tootmismahtude vähenemise.
Põhiosa kuiva jää toodangust Euroopas ja Põhja-Ameerikas kasutatakse Pfizeri vaktsiini jaotusahelates. Vastav teave ei jõua enamasti meediakanalitesse, kuid Pfizeri vaktsiinitehastes on alates vaktsiini tootmise alustamisest kuiva jää varud mitmel korral olnud kriitilisel tasemel. Kuna kuiva jääd kasutatakse ka toiduainete külmaahelates külmutatud toodete säilitamiseks, võivad hakata kannatama ka toiduainete tarned.
Tahke süsihappegaasi üheks omaduseks on sublimatsioon, ehk tahke aine üleminek gaasilisse olekusse. Lennuveo konteinerid, millesse vaktsiinipakendid on paigutatud pole hermeetilised, mistõttu emiteerib aurustuv kuiv jää süsihappegaasi. Kui tahkel süsihappegaasil ei võimaldataks konteinerist väljuda, tekiks tihedalt suletavas konteineris ülerõhk, mis võib kutsuda esile konteineri lõhkemise.
Süsihappegaasi lisandumisel lennukis olevasse õhku, hakkab selle kontsentratsioon sissehingatavas õhus kasvama ja hapniku suhteline osa vähenema. Sel põhjusel on Rahvusvaheline Õhutranspordi Assotsiatsioon (IATA) klassifitseerinud kuiva jää lennuveod ohtlike ainete hulka.
Kuna lennuveo termokonteinereid on vaja vedada ühe lennureisiga palju, ületatakse lennuki pardal oleva kuiva jää lubatud kogust, mistõttu on USAs vaktsiine vedavad lennukompaniid Delta Airlines ja United Airlines pöördunud riigi föderaalorganite poole palvega, suurendada laia kerega lennukite A330 ja A350 pardal veetava kuiva jää lubatavat kogust. Hiljuti sai United Airlines sai FAA-lt (Federal Aviation Association) loa Pfizeri vaktsiini Brüsselist Chicagosse vedamiseks võtta lennuki pardale 1360 kg kuiva jää asemel 6800 kg tahket süsihappegaasi.
Arvestades suurt nõudlust kuiva jää järele on United Parcel Service hakanud seda Louisville’s, oma globaalses huubis (WorldPort) ise tootma. UPS Healthcare’i seade suudab toota tunnis kuni 550 kg kuiva jääd. Sel viisil on hakanud ülemaailmne logistikahiid end ise kaitsma tahke süsihappegaasi nappuse eest Pfizer’i vaktsiini transportimisel.
Kuna vaktsiinide tootmine pidevalt hoogustub ja neid veetakse lennukitega globaalselt laiali, prognoositakse, et aja jooksul hakkab nõudlus kuiva jää järele kasvama ning ühel hetkel võib nende laialivedu takerduda tahke süsihappegaasi defitsiidi tõttu.
Pfizeri vaktsiini eripakend
On vaieldamatuks nõudeks, et Pfizeri toodetud vaktsiini temperatuur ei tohi tõusta enne vaktsineerimiskeskusesse jõudmist kõrgemale kui -700C. Enamikus haiglates ja vaktsineerimiskeskutes puuduvad spetsiaalsed külmikud, mis suudaksid tagada vaktsiini hoiustamise sedavõrd madalal temperatuuril. Rääkimata meditsiiniasutustest, puuduvad mitmetes riikides võimalused hoiustada vaktsiini kasvõi lühiajaliselt ultramadalal temperatuuril.
Et madalatel miinuskraadidel transporditava ja hoiustatava vaktsiini jõudmine vaktsineeritavateni oleks võimalik kõikjal maailmas, töötas Pfizer oma koroonavaktsiini tarvis välja spetsiaalse pakendi Softbox medium ULT. Selle abil saab hoida vaktsiini teekonnal tootja laost vaktsineerimiskeskustesse temperatuuril -75–800C . Ultramadalatel temperatuuridel pakendit kasutatakse nii transpordil- kui ka lühiajalisel hoiustamisel ja seda jahutatakse tahke süsihappegaasiga.
Kuiva jääd kasutava pakendiga garanteerib vaktsiinitootja oma toote säilimise nõutaval temperatuuril ilma pakendit vahepeal avamata kümne ööpäeva kestel. Kui pakend avatakse, on lubatud selles hoida vaktsiini 30 ööpäeva jooksul tingimusel, et iga 5 ööpäeva järel vahetatakse kuiv jää pakendis uue vastu.
Softbox medium ULT taarakaal on 8,5 kg, välismõõdud 40 x 40x 55 cm, sisemõõdud 24x24x24 cm. Kuiva jääd asetatakse pakendisse 23 kg. Viie viaali karbi ja kuiva jääga pakendi brutokaal on 36,7 kg. Ühe viaalikarbi kaal on 1,038 kg.
Pfizeri tehastes võetakse vakstiin spetsiaalsetest sügavkülmikutest ja pakendatakse Softbox pakenditesse. Pakend sisaldab spetsiaalset ümbrist, mille sisse saab pakendada 1–5 viaalide karpi. Kuiv jää valatakse viaale sisaldava karbi ja ümbrise seinte vahele. Enne pakendi sulgemist asetatakse ümbrise peale spetsiaalne, kuiva jääd sisaldav kaas.
Viaal on väike silindrikujuline korgiga suletav klaasist või PET-plastist anum, mida kasutatakse vaktsiinidooside taarastamisel. Viaale kasutatakse vedeliku kujul ravimite ja vaktsiinide säilitamiseks. Viaal võib sisaldada ravimi või vaktsiini ühte või ka mitut doosi (annust).
Pfizer kasutab GPS süsteemi termosensoreid, mis võimaldavad kontrollida tarnijal 24/7 Softbox-is temperatuuritingimusi. Kui sensor edastab Pfizer’i logistikutele temperatuuri tõusmise kriitilisele tasemele, teavitatakse vaktsiini käitlejat ja nõutakse viivitamatult meetmete rakendamist, mis hoiaksid ära vaktsiinidooside kasutuskõlbmatuks muutumise.
Suurbritannias toodetavat, ultramadalal temperatuuril transporditava vaktsiini
spetsiaalpakendit peetakse spetsialistide poolt külmaahelas toimuvate tarnete jaoks innovaatiliseks. Vaktsiinide jaotusveod külmaahelates jäävad lähikuudel logistikutele pingeliseks teemaks. Lisaks vaktsiinitootjatele peab logistikasektor tõenäoliselt kogu käesoleva aasta pingutama selle nimel, et maailm oleks praegusest palju tervislikum paik.
Lühendatult logisticsmgmt.com materjalide põhjal
seilecs prof.meedia