Viis põhjust, üks tagajärg
COVID-19 viiruspuhangu mõju tootmisele ja tarneahelatele on mastaapne, tekitades paljudel juhtudel tarnekettides erinevaid tõkkeid ja põhjustades tootmise ja müügi katkemise. Põhjus on peamiselt üks ja seesama – tarneahelad on haprad. Miks on tarneahelad haprad? Ollakse seisukohal, et selleks on viis olulist põhjust:
Ebapiisavad materjalide varud
Tänu JIT tootmisele on paljudel firmadel väikesed varud. Tarnete hilinemisel või ärajäämisel on probleemid kiired tekkima. Tarneahelad on äkitselt esilekerkinud tarnešokkidele vähem vastupidavad.
Jäigad tarneahelad
Paljudel juhtudel on tegemist nn jäikade tarneahelatega. Puuduvad alternatiivsed tarnijad, kellele saadetakse osa tellimustest suure koormuse perioodil. Tarnešokk ainutarnija äralangemisel on suur ja sellel on tugev mõju tootmisele.
Tarneahelate haldamine toimub manuaalselt
See on peamine põhjus, miks tarneahelad on jäigad. Tellimustes oluliste muudatuste tegemine ja tarnijate vahetamine on aeganõudev ning kompleksne protsess. Raskel ajal saavad seda endale lubada ainult vähesed ettevõtted.
Vähene tarneahela läbipaistvus
Tihti ei teata, mis toimub tarneahelas pärast esimest astet. Kuidas ja millistel tingimustel ning missuguste riskidega töötavad teise ja kolmanda astme tarnijad? Selle teadmise puudumisel pole võimalik ka adekvaatselt hinnata, millised ohud sinu tootmise kapatsiteedi suhtes tegelikult eksisteerivad. Kokkuvõttes muudab see pea võimatuks hallata proaktiivselt olukordi, mida on toonud endaga kaasa viirusepuhang.
Konsolideeritud tootmiskeskused
Tarneahelate globaliseerumine on viinud selleni, et viimaste aastakümnete kestel on arenenud välja spetsialiseerunud tootmiskeskused ja –piirkonnad kindlates riikides ja regioonides. Samades piirkondades on tekkinud aja jooksul ka küllaga materjalide ja tootekomponentide tarnijaid, mis on aidanud vähendada materjalide ja sõlmede tarnekulusid. Headel aegadel kõik toimib, kuid pandeemia või looduskatastroofi ajal suletakse suure tõenäosusega osa nendest materjalitootjatest, rääkimata valmistooteid tarnivatest OEM-idest. Originaalseadmete tootjatel on raske lülitada oma tarneahelad operatiivselt ümber teistele, kaugemal asuvatele tarnijatele. Probleemiks on ka asjaolu, et ostes materjale ja tootekomponente mitte-LCC maadest, on hind enamasti kõrgem ja tarnekulud suuremad.
Olukord Hiinas
Viimased kaks kuud on näidanud selgelt, et tarneahelatega, mis algavad Hiinast või kulgevad läbi Hiina, on olnud tõsiseid probleeme ja muresid. Lisaks paljude tehaste sulgemisele tabas tarneahelaid ka teine häda – osade teede sulgemise tõttu vähenesid autovedude mahud tootjatehastest sadamatesse keskmiselt kolmandiku võrra tavamahtudest. See omakorda tõi kaasa kaubasaadetiste hilinemised sadamatesse keskmiselt 8–10 ööpäeva võrra. Osa klientidest oli sunnitud tühistama eelnevaid laevaliinide broneeringuid. Paljudel tekkis suuri segadusi, prognoosimatust ja arusaamatusi tellitud kaubapartiide väljastamise ja autodele ning rongidele laadimise ajastamisega. Paljud konteinerlaevad seisid sadamareididel lastimise ootel. Hiina sadamates ja tootmisettevõtetes seisis samal ajal sadu tuhandeid konteinereid lasti ootel. USA-s ja Euroopas oodati aga pikisilmi neidsamu konteinereid, et oleks võimalik saata laste Kaug-Ida sadamatesse.
supplychaindigital.com artikli põhjal
seilecs prof.meedia