Ostujuht
Ostutegevuse peamine eesmärk ettevõttes on rahuldada välisklientide vajadusi, kelleks on tarneahela lõpus olev tarbija ja viimane edasimüüja tarneketis. Sama oluline on ka ettevõtte siseklientide, ehk tootmis-, müügi- ja muude allüksuste ning nende töötajate vajaduste rahuldamine tööks vajalike kaupade ja teenustega. Ostujuhi kui keskastmejuhi ja tippspetsialisti tööst sõltub ettevõtte konkurentsivõimelisus, turuosa suurus ja majanduslik edukus.
Ostujuhi töö sisuks on korraldada ettevõtte ostutööd, sh osta ettevõtte tegevuseks vajalikke materjale, kaupu ja teenuseid õigel ajal, õige hinna- ja kvaliteedisuhtega, kasutades selleks optimaalselt ressursse. Tema tähtsaks ametialaseks ülesandeks on tagada ettevõttele oma vastutusalas olevate materjalide, valmistoodete ja teenuste pidev saadavus.
Ostujuht tunneb ettevõtte logistikasüsteemi ja tarneahelaid ulatuses, mis on vajalik tema tööülesannete täitmiseks. Ta osaleb ettevõtte tarneahelate juhtimisega seotud plaanide elluviimises ja arendamises, ostustrateegiate ja -taktikate väljatöötamises, nende tõhusas rakendamises, ostuprotsessi ja ostupersonali juhtimises ja tarnijate haldamises kooskõlas ettevõtte protseduurireeglite, hankestrateegia ja ostupoliitikatega.
Ostujuhi töövaldkondadeks on strateegiline ja taktikaline planeerimine, tarnijate valik, läbirääkimine, tarnelepingute sõlmimine ning ostueelarve ja päringute koostamine, analüüsimine ja laovarude haldamine jms.
Ostujuht peab tundma süvitsi oma vastutusalas olevate toodete ja teenuste valdkonda, tarnijaturgu ja potentsiaalseid tarnijaid, nende tooteid ja/või teenuseid ning olema kursis turu muutumise võimalike trendidega.Vajadusel külastab ta tarnijaettevõtteid kodu- ja välismaal tutvudes ja kogudes infot nende töökorralduse, töökultuuri ning tootmis- ja müügitöötajate professionaalsuse kohta.
Ostujuht on vastutav tarnijasuhete, ostu- ja müügilepingute kvaliteedi, ostetavate kaupade ning teenuste hinna ja kvaliteedi suhte, ostukulude ja regulaarsete, ettevõtte vajadusi rahuldavate tarnete eest. Ta on aruandekohustuslane oma otsese ülemuse – hankejuhi või ostudirektori ees.
Olulisel kohal on ettevõtte ostuorganisatsiooni ja ostupersonali juhtimine ning arendamine, mis eeldab juhtimis- ja meeskonnatöö oskusi. Ostujuht korraldab oma alluvate tööd ja jälgib, et alluvad ning kaastöötajad järgivad ostuprotsessi kõiki reegleid ja teostavad ostutoiminguid vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale, ostupoliitikale ja ostueetilistele põhimõtetele. Ta teeb koostööd ettevõtte lao-, tootmis- ja müügiallüksuse ning organisatsiooni muude allüksustega.
Ostujuhi töö eeldab pidevat suhtlemist alluvate, muude osakondade töötajate tarnijate ja logistikapartneritega. Ostujuhi töökohustuste hulka kuulub ka töötajate palkamine, juhendamine ja töösuhte lõpetamine.
Ostujuhi olulisteks isikuomadusteks ja võimeteks on analüüsioskus, hea suhtlemisoskus, pingetaluvus, kohanemisvõime, otsustusjulgus ja kiire reageerimisvõime. Ta peab olema hea läbirääkija, omama matemaatilist võimekust, loogilist mõtlemist ja oskama kasutada tabelarvutustarkvara ning orienteeruma turundusküsimustes.
Kuna paljusid materjale ja valmistooteid ostetakse teistest riikidest, siis eeldab see ostujuhilt inglise keele oskust. Ostujuhilt eeldatakse kõrghariduse olemasolu. Loogiliseks jätkuks ostujuhi karjääris on töötamine hankejuhi ametikohal.
Ostujuhi kutse vastab Eesti Kvalifikatsiooniraamistikus (EKR) 6. kutsetasemele.