Pilt: polytechnique-insights.com
Generatiivne tehisaru kui logistika ja tarneahela haldamise instrument
Generatiivne tehisaru (GenAI)
Generatiivne tehisintellekt loob antud olemasolevast info- ja andmekogumist uut infot ja andmeid. Kui traditsiooniline tehisintellekt keskendub ajalooliste või reaalaja andmete ja info põhjal esitatud probleemi tulemuste prognoosimisele ja võimalusel ka erinevate alternatiivide pakkumisele, siis generatiivne tehisaru võib genereerida etteantud juhiste põhjal ka uudset sisu.
Generatiivne tehisaru on suuteline õppima andmete aluseks olevaid mustreid ja seoseid ning kasutama neid teadmisi uute ja originaalsete väljundite loomiseks. Erinevalt traditsioonilisest tehisintellektist ei tegele generatiivne AI mitte ainult optimeerimisega, vaid loob ka uusi sisustrateegiaid ja lahendusi. Generatiivne AI analüüsib mustreid ja andmeid tegemaks otsuseid ning suurendamaks inimeste võimet prognoosida teadaolevate muutujate käitumist ning tegemaks andmepõhiseid tõhusaid otsuseid.
Tehisintellekti vastutustundlik kasutamine eeldab ka sellega seotud riskide ja nende tekkimise põhjuste tundmaõppimist. Sarnaselt inimesele, kes justkui näeb ja kujutab ette pilte ja objekte, mida tegelikkuses ei eksisteeri, kuid mis meenutavad meile minevikus nähtut ja kogetut, remiksib tehisaru tulemuse saamiseks kasutada oleva info ja andmete alusel erinevaid mustreid. Need mustrid sõltuvad suurel määral nii AI-le esitatud küsimusest, sisestatud infost ja arvandmetest kui ka selle „treeninguandmetes“ leitud mustritest. Sisestades huvipakkuvat küsimust veidi erinevatel viisidel võib tehisaru kasutaja kogeda, missugusel juhul saadakse adekvaatne vastus-tulemus ja mis juhul pakub tehisaru tajuhäireid ehk hallutsinatsioone. Tavaliselt jõutakse järelduseni, et mida hoolikamalt ja professionaalsemalt on küsimus esitatud, seda usaldusväärsema tulemuse pakub ka tehisaru.
GenAI kasutamisest tarneahelate haldamisel
Lähitulevikus on tõsiseks väljakutseks masinate (tarkvarade, füüsiliste robotite jms) ja inimeste koostöö. Nii näiteks suudab andmeanalüüsiga saada inimesest kiiremini ja paremini hakkama tarkvara. Inimene peab suutma mõista ja hinnata analüüsi tulemust või lahenduse erinevaid alternatiive ja võtma endale vastutuse õige otsuse langetamise eest. See tähendab, et otsustamist peab juhtima lõpuks ikkagi inimene. Kui tehisaru välja pakutud operatsioon, protsess, süsteem vms rakendatakse, jälgib inimene selle toimimist ja vajadusel sekkub.
Generatiivne tehisintellekt võib automatiseerida tarnijatega koostööd, mis nõuab suhtlemist ja läbirääkimisi. Näiteks meeldetuletuste ja hoiatuste saatmine tarnijatele, teavitades neid eeldatavatest järsust nõudluse kasvust või langusest. Pärast seda analüüsib AI tarnijate vastuseid nende plaanide osas nõudluse varieeruvuse haldamiseks. Vajadusel otsib see ka alternatiivseid tarnijaid ning peab tarnijatega kirja teel läbirääkimisi tarnetingimuste üle.
GenAI on suuteline lugema läbi pikki hankedokumente, neid omavahel võrdlema ja tegema kokkuvõtteid. Tehisaru on suuteline eraldama ebaolulist olulisest ja pakkuma hankejuhtidele täpselt seda, mida peetakse hankeprotsessis oluliseks ja mida on vaja hanke läbiviijatel teada. See osaleb hankeprotsessis koostades päringuid ja muid hankedokumente, analüüsib pakkumusi ja tuvastab parima pakkumuse. Tehisaru kaasamisega hankeprotsessi suudetakse kiirendada hangete läbiviimist ja vähendada hankekulusid.
Klientide soovide ja nõudmiste põhjal võib lasta generatiivsel tehisarul töötada hanketegevuse tarvis välja piirangud ja reeglid, mis võtaks arvesse näiteks vastavusnõudeid, õiglase kaubanduse reegleid, riikidele kehtestatud kaubandussanktsioone, embargosid jms. Tehisintellekt on suuteline tegema vajalikke arvutusi ja võtma arvesse paljusid etteantud tingimusi leidmaks piirkondlikule jaotuslaole või internetikaubanduse täitmiskeskusele optimaalset geograafilist asukohta. Samuti on see suuteline töötama välja veomarsruute ja veograafikuid, mis põhinevad liikluspiirangutel ja vedajate saadavusel.
Generatiivne tehisintellekt võib disainida müügipakendeid tehes neid atraktiivseks erinevate tarbijate, klientide/edasimüüjate ja turusegmentide tarvis. Kategooria- ja tootejuhid võivad lasta tehisarul kujundada müügi- ja rühmapakendeid erinevalt erinevate sihtturgude tarvis.
Kui innovatiivne ettevõte on võtnud tõsiselt ette oma tarneahelate haldamise digitaliseerimise, kaasatakse tavaliselt ka generatiivne tehisintellekt koos selle poolt pakutavate võimalustega tarnete paremaks haldamiseks.
Agentuuri ZipDo (Tehisintellekti Lahenduste ja Arenduse Agentuur) poolt 2023. a. läbi viidud turu-uuringute tulemustest selgus, et 37% tarneahela juhtidest kas juba kasutab oma töös tehisaru pakutavaid võimalusi või kavatseb hakata seda tegema järgneva kahe aasta jooksul.
Generatiivne tehisintellekt (GenAI) suudab automaatselt käivitada sadu ja isegi tuhandeid simulatsioone aitamaks tarneahela juhtidel tuvastada nõrkusi, millel on ettevõtte äritegevusele suurim mõju. Samuti selgitatakse simulatsiooni käigus välja nõrgad kohad tarneahelas, mis võivad hakata tekitama probleeme tulevikus. GenAI analüüsib ja selgitab välja tarneahelas aset leida võivate häirete mõju ja nendest tulenevat võimalikku kaskaadiefekti iga tarnija ja selle saadetise veomarsruudi, veoahelas tegutsevate logistikapartnerite puhul. GenAI genereerib ja testib erinevaid stsenaariume ja tuvastab tarnesüsteemi nõrgad kohad.
Tüüpiline seni kasutatud tehisaru võtab infot ja andmeid minevikust, õpib seejuures ja üritab luua selle põhjal uusi teadmisi. Varude juhtimisotsuste tegemiseks ja varude haldamise optimeerimiseks võtab see andmeid müügi- ja nõudlusstatistkast ja prognoosib selle põhjal tulevikunõudlust.
Kui traditsiooniliselt pakub tehisintellekt päringule vastuse ja tulemuse minevikuandmete põhjal, siis generatiivne AI kasutab paljude võimalike tulevikustsenaariumide loomiseks sünteesitud andmeid. Generatiivne AI on teadmistepõhine, mis kasutab müügiajaloo andmete kõrval ka muud saadaolevat informatsiooni, loob selle alusel uusi teadmisi ja teeb nähtavaks võimaliku tulevikunõudluse.
Uute ja tundmatute stsenaariumide loomisega sobib simulatsioon keerukate ja vastutusrikaste otsuste tegemiseks. Generatiivne tehisaru pakub tarneahela juhtidele ettekirjutatud stsenaariume ja toiminguid, mis omakorda võimaldab lisada ja rakendada erinevaid tulemusmõõdikuid ja finantsnäitajaid, määrata laovaru, tootmismahtusid jms ning teha tulevikuvõimalustest parim valik.
scmr.com materjalide põhjal
seilecs.prof.meedia