Ostuspetsialist
Ostutöötajad on tootmis- või kaubandusettevõtte eesliini töötajad, kes loovad aluse ettevõtte edukaks tegutsemiseks. Professionaalsed ja motiveeritud ostuala töötajad hangivad tootmiseks materjale ja müügiks valmistooteid hoolikalt valitud tarnijailt hindadega, mis annavad firmale võimaluse kasumi teenimiseks ja turuosa suurendamiseks.
Ostuspetsialist tegeleb peamiselt ostuala operatiivtööga, töötab ostujuhi alluvuses ja tegeleb eelkõige ettevõtte igapäevaste ostutoimingutega. Peamisteks tööülesanneteks on laovarude taseme jälgimine, tellimuse esitamise aja ja tellitavate tootekoguste kindlaksmääramine, ostutellimuste koostamine ning tarnete jälgimine. Ostuspetsialist täidab igapäevaselt eelkõige ostutehnilisi tööülesandeid, tagades organisatsioonile vajalikud materjalid ja teenused lühiajalises perspektiivis.
Ostuspetsialist oskab kaardistada tarnijad ning nende poolt pakutavad tooted ja teenused. Esmakordsel toote või teenuse hankel on ostuspetsialist suuteline koostama lihtsamaid päringuid, analüüsima pakkumusi ja tuvastama koos ostujuhiga parimat toodet, teenust ja tarnijat. Ta aitab ostujuhil valmistuda läbirääkimisteks tarnijatega, varustades teda vajaliku dokumentatsiooni ja informatsiooniga.
Kaupade täiendustellimuste tegemine pole mõeldav ilma laovarude juhtimisest teadmisi ja oskusi omamata. Ostutöötaja oluline tööülesanne on jälgida nõudlust ja selle muutumise trende ning vormistada õigeaegselt ostutellimused, et tarbijanõudlus oleks pidevalt rahuldatud. Ta tegeleb ka ettevõtte laovarude jälgimisega ja teades tarneaegu, koostab õigel ajal ja õiges suuruses toodete täiendustellimused ning haldab tarnijatelt saabunud tellimuskinnitusi. Kui tarnija ei korralda kaubavedu, tellib ostuspetsialist kaubasaadetise veo tarnija juurest ettevõtte lattu.
Ostutöötaja otseseks tööülesandeks on kauba tarnete jälgimine. Selleks on ta ühenduses tarnijaettevõtete kontaktisikutega ja omab eelnevat infot tarnete õigeaegsest toimumisest või hilinemisest. Koostöös laoga tegeleb ta tarnevigade menetlemise ja probleemide lahendamisega, mis on seotud kahjustatud kaupade, mittekvaliteetsete toodete, hilinenud tarnete ning muude tarneprobleemidega.
Tootmisettevõttes teeb ostutöötaja tihedat koostööd materjalijuhiga, kelle vastutusalaks on tagada, et tootmisallüksustel oleks tootmisprotsessis vajalikud materjalid ja komponendid. Pärast materjalivajaduse informatsiooni saamist materjalijuhilt korraldab ostutöötaja kõik materjalide ja tootekomponentide ostud arvestusega, et tarned toimuksid õigeaegselt.
Jaekaubanduses töötavad sisseostjad omavad vahetut sidet oma tarbijatest klientidega, mis asetab nende tööle erilise vastutuse, kuna nad abistavad ostujuhti tarbijanõudluse uurimisel ja tootevaliku haldamisel.
Kaupade tarnimisel kolmandatest riikidest teeb ostuspetsialist koostööd tollideklarandi, tolliagendi ja tolliametnikega hoolitsedes selle eest, et imporditud kaubad oleksid tollikontrolli alt õigeaegselt vabastatud ja kasutatavad müügiks või tootmises.
Lisaks hankevaldkonna teadmistele omab ostuspetsialist teadmisi ka muudest valdkondadest, nagu veopäringute koostamine, vedude tellimine ja koostöö vedajate ning ekspedeerijatega, laotöö toimingud ja ostuosakonna koostöö ettevõtte laoga.
Ta peab teadma ja tundma hinnastamise põhimõtteid, tarnetingimusi ja INCOTERMS tarneklausleid ning hinnaalanduste ja maksetähtaegade omavahelisi seoseid. EL liikmesriikide ja kolmandate riikide ettevõtetest kaupu ostes ja tarneid jälgides on mõeldamatu tulla toime ilma heal tasemel inglise keele oskuseta.
Ostuspetsialisti töö esitab sageli väljakutseid tõsiste tarneprobleemide lahendamisel. Ostualal edukaks karjääriks vajalikud isikuomadused on iseseisev töötamise ja probleemide lahendamise oskus, suhtlemise oskus ja pingetaluvus
On tavapärane, et karjääritee viib eduka ostuspetsialisti lisateadmiste ja –oskuste omandamisel edasi ostujuhi ametikohale.