Tarneahelajuht
Tarneahelajuht kui organisatsiooni üks tippjuhtidest on eelkõige strateegiline ja taktikaline juht. Tema töö- ja vastutusvaldkond on logistikajuhi omast avaram ja ulatub ettevõtte tarneahelates, tarnijate ja klientidega suhtluses kaugemale.
Keskmise suurusega ettevõttes täidab logistika- ja tarneahelajuhi töökohustusi kas logistikajuht või tarneahelajuht, vastavalt ettevõtte eripäradele, vajadustele ja äristrateegiale. Suurtes organisatsioonides on ametis nii logistika- kui ka tarneahelajuht ning logistikajuht kui ettevõtte logistikasüsteemi juht allub sel juhul tarneahelajuhile, kes on kõrgeim vastutaja ettevõtte tarne- ja logistikasüsteemide toimimise ning klienditeeninduse eest. Reeglina tegeleb logistikajuht sel juhul transpordi ja laonduse valdkondadega ja tema vastutus ei ulatu kaugemale esimese astme tarnijatest ja klientidest.
Lähtuvalt ettevõtte äristrateegiast töötab ta välja tarneahela juhtimise strateegia ja tootmise, transpordi, ladustamise, varude juhtimise ning ostutegevuse arendamise taktikalised kavad.
Töötab välja tarneahelate juhtimissüsteemid ja haldab toiminguid tarneahelais. Planeerib tarneahelaid, loob ja arendab partnerlus- ja koostöösuhteid logistikateenuste tarnijate ja koostööpartneritega.
Tarneahelajuht tegeleb peamiselt ettevõtte tarne- ja jaotusahelatega, hanke- ja ostutegevuse, klienditeeninduse ja paljude teiste valdkondadega. Teeb tihedat koostööd ettevõtte müügi-, finants-, tehnika-, tootearenduse, tootmise ja kvaliteedijuhtimise jt sidusalade spetsialistide ja juhtidega.
Tarneahelajuhi kõige tähtsamaks töökohustuseks on tagada ettevõtte tarneahelate efektiivne toimimine. Ta vastutab materjalide ning teenuste jätkusuutlike ning tõrgeteta tarnete eest. Tarneahelajuhi eestvedamisel ja juhtimisel luuakse tarnijate võrgustikke kaupade, materjalide, seadmete ja teenuste saadavuse kindlustamiseks, tagamaks ettevõtte klientide teenindamine nõutaval tasemel.
Ta otsib ja rakendab tarneahela juhtimise täiustamise meetmeid, töötades välja tarneahela juhtimise efektiivsusmõõdikud ja analüüsides tarneahela juhtimise efektiivsusnäitajaid.
Haldab ja arendab koos logistikajuhiga kuluarvestussüsteemi, teostab investeeringute tasuvuse analüüsi. Analüüsib finantsnäitajaid ja –riske ning teeb parendusettepanekuid.
Osaleb ettevõtte kvaliteedi- ja keskkonnasüsteemide loomisel ja arendamisel, arvestades tootmise ja logistika keskkonnamõjusid. Koostab tegevusplaanid vastavate keskkonnamõjude hindamiseks
Arendab koostöös logistikajuhiga ettevõtte logistikasüsteemi ning organisatsioonisisest ja –välist koostööd. Osaleb ettevõtte klienditeenindusstrateegia ja –poliitika väljatöötamises. Koostöös teiste juhtidega töötab välja klienditeeninduse protsessi.
Koos logistikajuhiga määrab kindlaks ettevõtte logistikapersonali vajaduse ja töötab välja personali motivatsiooni-, enesetäiendamise- ja arengusüsteemi. Tegeleb töötajate nõustamise ja juhendamisega.
Tarneahelajuht töötab iseseisvalt keerulistes ja uuenduslikku käsitlust nõudvates olukordades, vastutades meeskondade strateegilise ja taktikalise tegutsemise eest.
Tarneahelajuhina töötamiseks on vajalik soovitatavalt erialane magistrikraad logistika, majanduse või ärijuhtimise valdkonnas. Lisaks omandatud haridusele on väga oluline töökogemus, eelistatult logistika valdkonnas ja juhtimiskogemus. Tarneahela juhi ametis töötamisel on vajalik heal tasemel inglise keele oskus ja erialase terminoloogia tundmine.
Tarneahela juht liigub karjääriredelil reeglina ettevõtte tegevjuhiks.
Tarneahelajuhi kutse vastab Eesti Kvalifikatsiooniraamistiku 7. tasemele.