Pilt: earth.com
Tarneahelate kohandamine vastamaks kliimamuutustele
Dünaamilised ja omavahel läbi põimunud tarneahelad hõlmavad tooraine tarnijaid, tootjaid, hulgimüüjaid, jaemüüjaid ja logistikapartnereid. Ahela iga lüli on eelmisele klient ja järgmisele tarnija, moodustades sel viisil keeruka integreeritud võrgustiku. Äärmuslikest ilmastikunähtustest, regulatiivsetest muudatustest või turul asetleidvatest muutustest tulenev häire võib käivitada ahelreaktsiooni, mis hõlmab sageli kogu tarnevõrgustikku.
Tootmise valdkonnas võivad äärmuslikud ilmastikunähtused ja kliimamuutused tähendada toodete asendamist senistest kallimate ja keskkonnasäästlikumatega, riskantsete investeeringute tegemist uutesse tehnoloogiatesse ja täiendavate kulude tekkimist, mis on tingitud üleminekust väiksemate heitkogustega tehnoloogiatele. Turgude jaoks võib see tähendada toorainete hinna tõusu, tarbijate eelistuste muutumist ja ebastabiilset, suurtes piirides kõikuvat nõudlust.
Kliimamuutuste ja tarneahela riskide leevendamine ettevõtete jaoks suur väljakutse. Accenture’i ja ÜRO Global Compacti 2022. aastal läbiviidud uuringu kohaselt on poolte ettevõttete töö rohkem või vähem häiritud saadetiste hilinemise ja tarnete ärajäämise tõttu. Uuringus soovitatakse kasutada konkreetseid meetmeid nende väljakutsetega toimetulemiseks ning tarneahelas kliimamuutuste vastupanuvõime ja kohanemise suurendamiseks.
Sagedaste äärmuslike ilmastikunähtustega kohanemise meetmed võivad hõlmata tootmises kasutavate materjalide mitmekesistamist vähendamaks sõltuvust haavatavatest ressurssidest ja suurendamaks tarneahela vastupidavust. See nõuab hankeid paralleelselt mitmelt tarnijalt või alternatiivsete materjalide kasutamist.
Ettevõtted võivad saada abi kindlustuskaitsest kliimaga seotud riskide realiseerumisel. See võib aidata ettevõtetel leevendada äärmuslikest ilmastikunähtustest tulenevat rahalist kahju ning arendada jätkusuutlikku ja vastupidavat tarneahelat.
Tootmisettevõtted peaksid planeerima ja rajama vastupidava taristu, mis oleks suuteline taluma orkaane, üleujutusi ja ulatuslikke maastikupõlenguid. See nõuab kliimariskidega arvestamist taristu planeerimisel, ehitamisel ja hooldamisel.
Samuti tuleks kaaluda valmistatavate toodete ümberkujundamist senisest vastupidavamaks kliimamuutustele. See võib hõlmata varasemast enam keskkonnasõbralike materjalide kasutamist, jäätmete vähendamist ja energiakasutuse minimeerimist toote elukaare jooksul.
Tootearenduse fookus peaks olema toodete eluea pikendamisel, kuna vastupidavate ja kauakestvate toodete arendamine vähendab vajadust nende sagedase asendamise järele. Toodete eluea pikendamine aitab vähendada tootmise, transpordi ja utiliseerimisega seotud süsinikdioksiidi heitkogust.
Tarnijate kaasamine on emissiooni vähendamise seisukohalt möödapääsmatu. Tuleks eelistada tarnijaid, kes aitavad oluliselt vähendada ettevõtte süsiniku jalajälge. Regulaarselt peaks jälgima nii enda kui ka tarnija edusamme, võtma üheskoos kasutusele parimaid praktikaid ja motiveerima tarnijaid vähendama süsinikujalajälge.
Klientidega koostöös suudetakse tõsta teadlikkust kliimamuutustest ja säästvatest praktikatest. See võib hõlmata klientidele vajaliku teabe ja stiimulite pakkumist ning nende kaasamist algatustesse jätkusuutlikkuse saavutamiseks. Klientide keskkonnakäitumist on võimalik mõjutada turunduses tõstmaks esile säästvate toodete ja teenuste keskkonnakasu.
Ettevõtted võiksid võimalusel arendada senisest enam kohalikke taastuvenergia tootmisvõimsusi vähendamaks sõltuvust välistest energiaallikatest. See suurendab tarneahela vastupidavust, tagades katkematu energiavarustuse.
Süsinikukaubandus pakub ettevõtetele ka paindlikkust heitkoguste vähendamise eesmärkide täitmisel. See võimaldab valida, kas vähendada heitkoguseid ettevõttesiseselt või osta turult saastekvoote. Kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamise kulukate meetmete rakendamise asemel saavad ettevõtted osta turult heitkoguste kompenseerimiseks saastekvoote.
Ettevõtted, kes ei võta piisavalt meetmeid kliimamuutuste probleemide lahendamiseks, seisavad silmitsi maineriskiga. Kui tarbijad muutuvad keskkonnaprobleemidest teadlikumaks, võivad mahajäänud ettevõtted hakata kannatama mainekahju tõttu.
Kliimasõbralike praktikate rakendamine võib avada uksed uutele turusegmentidele ja kliendisegmentidele. Kuna üha rohkem tarbijaid ja ettevõtteid seab esikohale jätkusuutlikkuse, on keskkonnasõbralikke tooteid ja teenuseid pakkuvatel ettevõtetel eelised tarbijanõudluse rahuldamisel. Tarbijad hakkavad eelistama üha enam kaubamärke, mille tooted või teenused vastavad nende jaoks olulistele väärtustele. Nad on valmis maksma täiendavalt keskkonnasõbralike, väikese süsinikujalajäljega toodete ja teenuste eest. Ettevõtte keskkonnasõbralik maine võib suurendada klientide lojaalsust, meelitada ligi uusi kliente ja võimaldab müüa tooteid või teenuseid konkurentidest kõrgemate hindadega.
Lühendatult scmr.com: Climate Change Risk and Supply Chains
Sara Hsu, The University of Tennessee, Global Supply Chain Institute